Dying trying

Alla inlägg den 18 oktober 2016

Av Ace Lord - 18 oktober 2016 20:14

It´s all in the head.

Alla hindren för att få till träningen.


Det var svårt nog när jag var en hemmamamma som hade väldigt många timmar per dag att själv förfoga över. Då var det ändå trösklar att ta sig över. Det gjorde jag ju ibland, men lyckades aldrig hålla det länge i sträck. Förrän för två och ett halvt år sedan. Sedan dess har jag varit väldigt fysisk aktiv.


Men så började jag jobba, efter många år med att ta hand om barn hemma. Det är så sjukt roligt att arbeta! Men plötsligt blev jag en "vanlig" människa, utan all egentid att använda som jag vill. Plötsligt hade jag bara begränsad tid till träning. Väldigt begränsad. Man måste ju även hämta barn, laga mat, skjutsa till aktiviteter, handla, lägga barnen, duscha (ok det MÅSTE man inte, men det är bra om man gör det åtminstone ibland :-p :D ) etc etc.

Det där fick jag inte ihop i mitt huvud. Jag försökte hålla igång träningen även när jag börjat jobba, men det tog knappt två veckor så hade jag tappat det mesta. Så mycket annat hände. Jag var också så trött, så trött i huvudet efter all ny information och nya intryck.


Idag var det elva dagar sedan jag överhuvudtaget sprang, och då var det en kortare intervallrunda. Jämför det med årets Stadslopp på strax över en timme i tid (en mil).


Jag har funderat och funderat och tänkt ännu mer men inte kunnat få till det i mitt huvud. NÄR ska jag träna? Inte på morgonen (vilket var första alternativet), jag hinner inte om jag inte går upp vid sex och det går inte. Sover för dåligt på nätterna och kommer få sömnbrist deluxe. Inte på kvällarna - jag är INTE en kvällsmänniska, särskilt inte när det gäller träning. Vi pratar efter klockan sex. Då är det kväll. Så när? Suck.


Dessutom gör inte mitt allt- eller inget-tänk det hela lättare. Antingen tränar jag järnet eller inte alls. Inte bara några gånger i veckan, lite spontant sådär. När jag tränar behöver jag ha mål, en plan, en tanke, mening. Annars känns det helt omotiverat.


Idag, efter att hjärnan nästan har självantänt efter de senaste veckornas funderande på träning vs icke träning (oh ja, jag var helt inne på att välja bort det till förmån för nytt roligt jobb och slippa stressen av att försöka få in träningstid också), slog det mig idag: Jag måste tänka om. Jag MÅSTE. Om valet står mellan morgon och kväll - vad väljer jag? Jag väljer kväll. Alla andra "normala", arbetande människor håller på med sina grejer efter jobbet. Gymet, karateträningen, löprundorna, spinninklassen... jag måste inse att jag hör till den skaran nu.


Och det släppte.

Jag tog en uppvärmningsrunda på 3 km (lugn; 20:47 min), gick sedan rakt på TapouT XT.s crosscore combat i 50 min och avslutade med 15 min stretching. Fy fan vad bra jag mår nu! :D






Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards