Dying trying

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Vägen till platt mage går genom djupet

Av Ace Lord - 30 april 2013 10:14

Sedan jag skrev sist har jag haft min dator på lagning. Och så har vi fått en härlig förkylning som vandrar runt här hemma. Jag har klarat mig i en och en halv vecka, trots en bunt barn med feber och hosta omkring mig. Men idag vaknade jag med ont i halsen. Det betyder förstås att dagens planerade träning inte blir av - det är viktigare att vila.


Visst kan man träna även när man är lite förkyld. Men absolut inte om man har ont i halsen. Det är de bakterier som lättast orsakar hjärtmuskelinflammation och annat skoj, om man struntar i att ta det lugnt.


Träningen får vänta, men jag behöver inte vänta med att dela med mig av lite magtips...

Jag gillar inte situps, det är jobbigt och ger inte några riktiga resultat på "bullen" längst ner på magen. Det är inte heller jätteviktigt för mig att ha en helt platt mage, för att inte tala om magrutor; jag tycker tvärtom att rutor på magen är fult och onaturligt. Slät mage - fint. Rutig mage - fult. Tycker jag.

Förr ville jag absolut ha den släta varianten men nu får min mage gärna ha en liten bulle, det är helt okej. Jag har ju trots allt fött fyra barn...


Men just nu är den där bullen snarare en hel plåt, och den vill jag komma åt. Utan situps. Vilken tur då att situps inte gör mycket skillnad när det gäller att få just en plattare mage och få bort "bullar"! Det är bara de ytliga magmusklerna som tränas. Vill man ha de där fula rutorna, måste man förstås göra situps, men vi andra kan strunta i dem. En platt mage kommer av att träna de inre magmusklerna och det gör man på helt andra sätt. Som är både roligare och lättare.







 









Musklerna går runt kroppen, ungefär som en korsett. Du kan känna dem om du ställer dig på ett ben och lägger händerna vid naveln. Då spänns de djupa magmusklerna. Stå på det sättet en stund, det är riktigt bra magträning!

Det kan man variera med att sätta sig vid ett bord, lägga händerna på det med lillfingersidan mot bordet och trycka lätt nedåt. Även det gör att de djupa magmusklerna spänns. Ju mer de aktiveras, ju plattare mage. Framför allt "transversus abdominis" (grön) är den som gör skillnad. Men ännu bättre är att starka inre magmuskler hjälper ryggen att stabiliseras och därmed avlastas! Vem vill ha ont i ryggen förr eller senare? Inte jag i alla fall, det lider jag redan av till viss del och det är viktigare att bli av med än att magen blir helt platt. Må bra i en stark kropp är detsamma som att se bra ut.


Kom ihåg att dra in naveln lite mot magen, annars blir övningarna inte effektiva.  Det allra bästa är att detta är sådant som går att göra lite var som helst; på jobbet och på bussen t ex!


Nu blir det alvedon, kaffe och kanske några försiktiga dips.   







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ace Lord - 19 oktober 2016 20:30

Dag 2 - all over again :D   Kan ff inte göra armhävningarna på fötterna. Måste använda knäna. Idag var det dock strenght and force upper + ultimate abs, så det var inte lika mycket armhävningar... :-p   Igår var jag på vippen att skada handl...

Av Ace Lord - 18 oktober 2016 20:14

It´s all in the head. Alla hindren för att få till träningen.   Det var svårt nog när jag var en hemmamamma som hade väldigt många timmar per dag att själv förfoga över. Då var det ändå trösklar att ta sig över. Det gjorde jag ju ibland, men ly...

Av Ace Lord - 29 juni 2015 19:38

Det har gått en vecka, och jag mår ganska bra utan mitt älskade socker. Fast nog hade jag trott att jag skulle må bättre än så här vid det här laget. Förväntningar - det bästa som finns för att skapa besvikelse och frustration...      Men att j...

Av Ace Lord - 25 juni 2015 12:39

Varför "plågar" jag mig själv med att förneka mig de goda sakerna i livet, de där som smakar så underbart sött? Varför "plågar" jag mig med att springa kilometer efter kilometer, trots att svetten rinner och benen värker? Varför "tvingar" jag mig...

Av Ace Lord - 22 juni 2015 11:10

Nära-döden-upplevelser i Helvetet. Vilken jäkla pärs! Och än är det inte helt över, men dit tänker jag i varje fall inte åka igen. Inte frivilligt.   Jag visste att jag gillar socker och har svårt att vara utan. Jag visste också att det är...

Ovido - Quiz & Flashcards