Dying trying

Alla inlägg den 18 april 2013

Av Ace Lord - 18 april 2013 19:40

Idag har det varit extra svårt att hålla mitt kroppsprojekt hemligt. Jag är ju så stolt över mina framsteg!

Men det går. Trots allt fungerar det bättre för mig om inte hela världen vet om att jag försöker transformera mig till en sundare, piggare och snyggare människa.


Varför vet jag inte. De flesta motivationsråd börjar ju med "berätta för din omgivning". För mig har det aldrig fungerat. Oavsett vad det har gällt.

För mig fungerar det bättre att ingen vet, eller åtminstone så få som möjligt. 


Däremot ser jag till att strängt hålla på rapporterna till mig själv. Att noggrant dokumentera varje litet steg och framsteg. Jag låtsas som om att jag är min egen PT, kan man säga. Att skriva ner och hålla koll på framsteg hjälper verkligen till på vägen mot målen. Det gör det tydligare, mycket tydligare. Det peppar, som bara den!


För mig fungerar det bra att helt enkelt skriva en dagbok i ett vanligt word-dokument. Mitt worddokument är min PT!

Jag rapporterar vad och hur jag tränat och vad jag ätit. Inte alltid i detalj, ibland blir det bara "idag har jag ätit helt okej". Dessutom kryssar jag i en vanlig ICA-kalender, för varje dag jag tränat. Det blir väldigt synligt då. Ett tomt hål i almanackan blir störande.


Sist men inte minst försöker jag komma ihåg att berömma mig själv, och att påminna mig själv om alla trötta dagar, med en energidryck vid datorn på morgonen och tyngd i kroppen resten av dagen. Om hur deppigt allt känts, hur segt, och hur jag har tyckt det är att se mig själv naken i spegeln.


Ikväll firar jag med ett glas rödvin! En månad med helt andra vanor. Det är banne mig bra gjort!










Av Ace Lord - 18 april 2013 11:16

ORAC är namnet på ett väldigt intressant värde; nämligen hur mycket antioxidanter per 100 gram det är i mat.

Att äta mat med högt ORAC-värde är superbra både för hälsan och förbränningen.


Jag försöker äta vitlök varje dag. Vitlökens ORAC-värde är superhögt; 5300! Antingen äter jag örtmarinerade vitlöksklyftor till mat eller smörgås, eller så pressar jag vitlöksklyftor i äkta smör och brer på rostat bröd. Med färsk tomat på blir det riktigt gott.

Vitlök är ju också jättebra att stoppa i sig för att den bekämpar virus och bakterier. Och ökar förbränningen. Mer vitlök åt folket!



 








Broccoli är också riktigt gott. En av få grönsaker jag alltid har tyckt om. Värdet ligger på 4200, även för fryst broccoli. Den här härliga grönsaken verkar även skydda mot bröstcancer. Broccoli kan man ju ha till det mesta!


Kronärtskockor - mums! Att värdet är 9400 gör inte saken sämre. Dessutom innehåller de fibern inulin som är jättebra för magfloran. Favorit till tapas eller till smörgås. Finns goda på burk.





 







Vanlig spenat innehåller ämnen som skyddar mot både många cancerformer och mot benskörhet. Värdet ligger på 1700, för babyspenat är det något högre.


Andra ätbara saker med högt ORAC-värde:

Torkad oregano: 200 000!!!

Timjan: 27400.

Koriander: 5100.

Rädisor: 1700.

Gräslök: 2000.

Sparris: 2200.



Just nu sitter jag här med en härlig andedräkt efter att ha ätit rostat bröd med vitlökssmör, äggröra och tomat till frukost efter träningen. Med den här andedräkten är jag ett dödligt vapen!
  


Mer information om ORAC för den som vill läsa.








Av Ace Lord - 18 april 2013 09:25
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards